Nowe rozwiązanie nie tylko wspiera logistykę omnichannel: obsługę e-commerce oraz zleceń B2B, ale także integruje automatykę magazynową oraz systemy ERP i kurierskie, zapewniając firmie jeszcze wyższą efektywność i jakość obsługi klientów.
Nowy system dla złożonej logistyki
Edu-Książka prowadzi sprzedaż hurtową (B2B), detaliczną (Bookland, sklep online), oraz przez platformy marketplace (m.in. Allegro, Empik, Erli). Firma od lat systematycznie inwestuje w modernizację procesów logistycznych. Kilka lat temu wybudowała nowoczesny magazyn o powierzchni ok. 17 tys. m² i wyposażyła go w automatykę przenośnikową oraz sorter wysyłkowy pod zjazdy kurierskie. W celu usprawnienia obsługi zamówień w kanale e-commerce, który odpowiada za ok. 80% wolumenu wysyłek, Zarząd firmy podjął decyzję o wymianie systemów IT.
Transformacja magazynu bez zatrzymania jego pracy
W ramach jednego projektu firma równocześnie wdrożyła nowy system zarządzania magazynem PSIwms od PSI Polska oraz zintegrowała go z systemem ERP, automatyką magazynową i platformą BaseLinker (integracja kanałów e-commerce i kurierów). Szczególnym wyzwaniem była konieczność bezbłędnego działania systemów już od pierwszego dnia – przy jednoczesnym utrzymaniu ciągłości operacyjnej. Modernizacja objęła niemal wszystkie procesy logistyczne bez przerywania pracy magazynu.
Logistyka e-commerce nie uznaje kompromisów. Tutaj wszystko musi działać perfekcyjne od pierwszego dnia, dlatego dużą uwagę przywiązujemy do testów akceptacyjnych przed uruchomieniem systemu.
Dzięki doświadczeniu PSI w realizacji podobnych projektów, a także zaangażowaniu zespołu po stronie Klienta, uruchomienie przebiegło sprawnie. Duże znaczenie miał końcowy test akceptacyjny, w którym klient zdecydował się na realistyczną symulację działania magazynu. Edu-Książka, we współpracy z zespołem PSI, przeprowadziła szereg testów preprodukcyjnych – eksportując rzeczywiste zlecenia z dotychczasowego systemu i testując je w nowym środowisku. Symulacja przebiegała nie tylko systemowo, ale również fizycznie – zlecenia były kompletowane i pakowane. Ten etap okazał się kluczowy, pozwalając wykryć i skorygować ostatnie różnice w procesach, które dopiero na pełnoskalowym dniu preprodukcyjnym były możliwe do wykrycia. Ostatecznie końcowy test akceptacyjny pozwolił przygotować organizację klienta na rzeczywiste uruchomienie.

Symulacje PSIwms pozwoliły nam na podgląd efektów wdrożenia przy użyciu rzeczywistych danych. Zaawansowane testy, które opracowało PSI, utwierdziły nas w przekonaniu, że PSI jest dobrym partnerem dla wdrożenia systemu WMS. Dzięki temu czuliśmy się bezpiecznie, uruchamiając nowy system. Dziś działamy na systemach, które efektywnie wspierają nasz rozwój.
Inteligentne sterowanie ruchem i automatyzacja
Obecnie wdrożony system zarządza tysiącami SKU i wspiera automatyzację procesów w całym magazynie: od przyjęcia po sortowanie przesyłek kurierskich. Integracja z systemem koordynującym sprzedaż e-commerce pozwala na sprawną komunikację z marketplace’ami i kurierami, zapewniając płynność operacyjną. Przykładowo, przy przesyłkach do paczkomatów wybranej firmy system automatycznie dobiera odpowiednie opakowania i etykiety.
Usprawniono również procesy przyjęcia towaru poprzez tzw. presort – towary są sortowane już na etapie rejestracji, zanim trafią do stref magazynowych lub bezpośrednio do odpowiedniego obszaru (crossdock wydania, odtworzenie półek, wysokie składowanie). Zastosowanie jednego ruchu logistycznego pozwoliło skrócić czas i obniżyć koszty realizacji procesów logistycznych. PSIwms zarządza zarówno magazynem mono-SKU dla towarów wysokorotujących i magazynem multi-SKU dla towarów niskorotujących, gdzie różne produkty mogą współdzielić lokalizacje półkowe, a algorytm kontroluje objętość i podpowiada optymalne miejsce odłożenia. Zastosowanie półek „multi-SKU”, w którym różne produkty mogą współdzielić lokalizację, zwiększyło elastyczność i efektywność przestrzenną.
Nowy standard efektywności
Wdrożenie nowego systemu to nie tylko zmiana narzędzi – to kompleksowa transformacja logistyki, która zwiększa jej konkurencyjność i przygotowuje na dalszy rozwój. Projekt pokazał, że modernizacja logistyki w firmie działającej w modelu omnichannel – mimo ogromnej złożoności – jest możliwa do przeprowadzenia bezpiecznie i skutecznie. Kluczem do sukcesu okazały się: dokładne planowanie, elastyczność w trakcie wdrożenia oraz bliska współpraca wszystkich zaangażowanych stron.