Zgłaszanie naruszeń w PSI SE
System zgłaszania naruszeń w PSI SE opiera się na niezależnych kanałach komunikacji, dzięki czemu sygnalistom zapewniona jest pełna ochrona przed represjami i dyskryminacją. Proces ten ma na celu identyfikację naruszeń oraz podejmowanie działań w celu ich eliminacji.
Kto może zgłosić naruszenie?
Naruszenie prawa, procedur lub standardów etycznych może zgłosić każda osoba zatrudniona lub współpracująca z PSI SE, niezależnie od stanowiska czy formy współpracy. Zgłoszenia mogą dokonać także byli pracownicy i współpracownicy PSI SE, jak również osoby, które nie rozpoczęły współpracy ze Spółką.
Jakie zachowania niepożądane należy zgłaszać?
Wszelkie nieprawidłowości związane z przypadkami naruszeń prawa, procedur i standardów etycznych w PSI SE. Zgłoszenia mogą obejmować działania łamiące prawo lub omijające jego przepisy w następujących obszarach:
- korupcja,
- zamówienia publiczne,
- usługi, produkty i rynki finansowe,
- zapobieganie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- bezpieczeństwo produktów i ich zgodność z wymogami,
- bezpieczeństwo transportu,
- ochrona środowiska,
- ochrona radiologiczna i bezpieczeństwo jądrowe,
- bezpieczeństwo żywności i pasz,
- zdrowie i dobrostan zwierząt,
- zdrowie publiczne,
- ochrona konsumentów,
- ochrona prywatności i danych osobowych oraz bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych i teleinformatycznych,
- etyka w zatrudnieniu,
- interesy finansowe skarbu państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
- rynek wewnętrzny Unii Europejskiej, w tym zasady konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
- konstytucyjne wolności i prawa człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-13 i 15-16,
- zachowania niepożądane w relacjach pracowniczych, mobbing lub dyskryminacja (w tym molestowanie lub molestowanie seksualne).
Jak zgłosić naruszenie?
Przypadki naruszenia można zgłosić za pomocą kilku kanałów komunikacji.
Wewnętrzne kanały zgłoszeń:
- zgłoszenie za pomocą wiadomości e-mail na adres: ppl-complaince@psi.pl;
- zgłoszenie poprzez wewnętrzną lub zewnętrzną pocztę, za pomocą wiadomości umieszczonej w zamkniętej kopercie, zaadresowanej do „Komisji ds. zgłoszeń naruszeń prawa”, opatrzonej klauzulą: „Zgłoszenie”;
- w przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy członka Zarządu Spółki lub innej osoby pełniącej funkcje kierownicze, zgłoszenie może zostać umieszczone w zamkniętej kopercie opatrzonej klauzulą: „Poufne”, umieszczonej w kolejnej zamkniętej kopercie opisanej zgodnie z punktem powyżej;
- zgłoszenie telefoniczne, którego można dokonać dzwoniąc pod numer: 608-490-989. Po zakończonej rozmowie przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, pod którym składa swój podpis. Sygnalista ma prawo do skontrolowania protokołu, a także naniesienia w nim poprawek, które może potwierdzić swoim podpisem;
- zgłoszenie ustne podczas bezpośredniego spotkania, zorganizowanego w terminie 7 dni kalendarzowych od dnia otrzymania odpowiedniego wniosku od zgłaszającego. Po spotkaniu zostaje sporządzony protokół przygotowany i podpisany przez przyjmującego zgłoszenie. Sygnalista ma prawo do skontrolowania protokołu, a także naniesienia w nim poprawek, które może potwierdzić swoim podpisem; wzór protokołu stanowi załącznik nr 1;
Zewnętrzne kanały zgłoszeń:
- zgłoszenie do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego;
- zgłoszenie poprzez ujawnienie publiczne, które jest dopuszczalne w sytuacjach gdy:
- sygnalista zgłosił sprawę wewnętrznie, następnie zewnętrznie, jednak ani podmioty w Spółce, ani organ publiczny nie podjęły żadnych działań ani nie przekazały sygnaliście informacji zwrotnej. Wyjątek stanowi sytuacja, w której sygnalista nie podał danych kontaktowych;
- naruszenie może zagrażać interesowi publicznemu, na przykład w sytuacjach wyjątkowych lub gdy istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody;
- zgłoszenie zewnętrzne może skutkować działaniami odwetowymi lub istnieje niskie prawdopodobieństwo skutecznego rozwiązania sprawy z powodu możliwości ukrycia dowodów, czy zmowy między organem publicznym a sprawcą.
Tylko zgłoszenia dokonywane w dobrej wierze (tj. odnoszące się do zdarzeń, które zaistniały w rzeczywistości i mogą stanowić potencjalne naruszenie) są rozpatrywane z uwzględnieniem zasad poufności, dającymi sygnaliście gwarancję pozostania anonimowym i ochronę przed potencjalnymi działaniami odwetowymi.
Jakie informacje musi zawierać zgłoszenie?
Aby zgłoszenie zdarzenia zostało rozpatrzone, powinno zawierać następujące informacje:
- nazwę jednostki organizacyjnej Spółki, której dotyczy zgłoszenie;
- przybliżony okres występowania naruszenia;
- dane sygnalisty, którego dotyczy zgłoszenie oraz innych osób, które mają lub mogą mieć z nim związek, w celu zapewnienia mu i innym osobom powiązanym ze zgłoszeniem ochrony przed potencjalnymi zachowaniami odwetowymi;
- wszelkie informacje mające związek ze zgłoszeniem, w tym ewentualne dokumenty;
- wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego, zapewniającego zachowanie zasady anonimowości, np. poprzez wykorzystanie prywatnego adresu e-mail sygnalisty, utworzonego specjalnie do tego celu.
Zgłosiłem/am naruszenie, co dalej?
- Komisja zobowiązana jest do potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, zgodnie ze wzorem (załącznik nr 2), chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.
- Każde przyjęte zgłoszenie podlega zarejestrowaniu w rejestrze zgłoszeń i rejestrze zgłaszających, które stanowią oddzielne rejestry.
- Komisja rozpatruje zgłoszenie i przekazuje informacje zwrotne bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub, jeśli nie podano danych kontaktowych, w ciągu 3 miesięcy od upływu 7 dni od zgłoszenia. Wzór informacji zwrotnej znajduje się w Załączniku nr 2.
- Komisja może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w przypadku, gdy:
• zgłoszenie jest w oczywisty sposób niewiarygodne;
• niemożliwe jest uzyskanie informacji niezbędnych do prowadzenia postępowania wyjaśniającego. - Zgłoszenia złożone w dobrej wierze nie mogą prowadzić do działań odwetowych wobec sygnalisty, takich jak zwolnienie czy wpływanie na współpracowników sygnalisty, co mogłyby pogorszyć jego warunki pracy.