
Case Study Keolis stawia na PSIsmartcharging w zakresie elektromobilności
Keolis SA stopniowo przekształca flotę pojazdów z zajezdni Vélizy na napęd elektryczny dzięki PSIsmartcharging.
W regionie Île-de-France, w tym w Paryżu, do 2025 r. ma jeździć łącznie 5000 autobusów elektrycznych. Francuski urząd transportu rozpoczął już transformację i zlecił firmie PSI wdrożenie systemu zarządzania ładowaniem, energią i obciążeniem PSIsmartcharging.
Keolis S.A.
Keolis to więcej niż tylko operator transportu publicznego – jako ekspert w dziedzinie multimodalności, firma opracowuje i wdraża bezpieczne, inteligentne i zrównoważone rozwiązania w zakresie mobilności. W 13 krajach 68 000 pracowników pracuje nad przyspieszeniem zmian ekologicznych i zaoferowaniem atrakcyjnej alternatywy dla prywatnych samochodów.
Grupa Keolis z siedzibą w Paryżu, sieć transportu publicznego w imieniu ponad 300 organów odpowiedzialnych za transport, która przewozi ponad trzy miliardy pasażerów rocznie. Sieć ta obejmuje około 452 km linii metra, ponad 1000 km linii tramwajowych, 2300 km linii kolejowych oraz 23 000 autobusów, z których 4500 jest wyposażonych w napęd alternatywny.
pasażerów rocznie
z czego ponad 4500 z napędem alternatywnym
w Keolis S.A.
Zadanie
Przejście z floty autobusów spalinowych na flotę autobusów elektrycznych wiąże się z różnymi wyzwaniami technicznymi i logistycznymi, które należało pokonać w ramach projektu.
Wyzwania: przeszkody logistyczne
Jednym z największych wyzwań było zintegrowanie różnych systemów technicznych w celu zapewnienia płynnego działania. Obejmowało to integrację planowania wykorzystania pojazdów OKAPI i danych rozkładów jazdy z systemu HASTUS z systemem EDMS PSITraffic.
Kolejnym wyzwaniem było zdalne wdrożenie systemu z powodu opóźnień w pracach budowlanych oraz dostawie autobusów i stacji ładowania spowodowanych pandemią koronawirusa. Pomimo tych trudności udało się przeprowadzić udane zdalne wdrożenie, które obecnie jest postrzegane jako model na przyszłość.

Cel
Keolis SA, jeden z głównych operatorów transportu publicznego we Francji, zamierza stopniowo przestawić swoją flotę na napęd elektryczny. Jest to część szerszego planu regionalnego zarządu transportu Île-de-France Mobilité, mającego na celu uczynienie transportu publicznego w Paryżu i okolicach bardziej ekologicznym i wydajnym.
Zrównoważona mobilność do 2025 r.
Do 2025 r. w regionie Île-de-France ma być eksploatowanych 5000 ekologicznych i cichych autobusów wielkopojemnych.
Keolis otrzymało zadanie przekształcenia zajezdni autobusowej Vélizy w zajezdnię z flotą autobusów elektrycznych. Wymaga to wydajnego systemu zarządzania zajezdnią i ładowaniem, który uwzględnia specjalne wymagania pojazdów elektrycznych i optymalizuje ich eksploatację.

Rozwiązanie
Aby umożliwić i zoptymalizować przejście na napęd elektryczny, firma PSI otrzymała zlecenie wdrożenia systemu zarządzania zajezdnią oraz zintegrowanego z nim systemu zarządzania obciążeniem, ładowaniem i energią.
Rozwiązanie: PSIsmartcharging jako kluczowa technologia
Do zarządzania obciążeniem, ładowaniem i energią w zajezdni autobusowej wybrano inteligentny system PSIsmartcharging, firmy PSI. System steruje ładowaniem autobusów elektrycznych w sposób zoptymalizowany pod kątem sieci i rozkładu jazdy. Zapewnia, że wszystkie pojazdy są ładowane zgodnie z zapotrzebowaniem, ekonomicznie i z zachowaniem ograniczeń sieciowych. W tym celu na bieżąco uwzględniane są informacje w czasie rzeczywistym, takie jak stan naładowania, moc ładowania i dostępna moc przyłącza sieciowego.
PSIsmartcharging inteligentnie łączy procesy ładowania z dostępnością pojazdów i planowanymi trasami. Niezbędne dane operacyjne otrzymuje poprzez integrację z systemem EDMS PSITraffic firmy partnerskiej Altamount Software GmbH. Jest on połączony z systemem dyspozycji pojazdów OKAPI, który z kolei posiada interfejs do HASTUS i w ten sposób uwzględnia aktualny rozkład jazdy.
Oprócz długości tras, w planowaniu ładowania uwzględniane są również czynniki zewnętrzne, takie jak warunki pogodowe, które mają wpływ na zasięg pojazdów. System lokalizacji rozpoznaje pojazdy wjeżdżające do zajezdni i wspiera system EDMS w automatycznym przypisywaniu autobusów do odpowiednich punktów ładowania w zależności od stanu naładowania i planu tras.
Zastosowane oprogramowanie PSI
Kompleksowe komponenty i systemy umożliwiają elastyczne i wydajne ładowanie autobusów elektrycznych, zapewniają ciągłe monitorowanie i dostosowywanie procesu ładowania oraz przyczyniają się do optymalnego wykorzystania infrastruktury.
- System zarządzania obciążeniem, ładowaniem i energią: PSIsmartcharging
- System zarządzania zajezdnią: PSItraffic
- Stacje ładowania: 50 kW i 100 kW
- Producent: IES Energy
- Transformatory i prace budowlane: Spie batignolles énergie
- Planowanie wykorzystania pojazdów: OKAPI
- System rozkładów jazdy: HASTUS
- Infrastruktura elektryczna: IEC 60870-5-104
Realizacja
Praktyczna realizacja projektu wymagała ścisłej współpracy między różnymi podmiotami oraz uwzględnienia specyficznych wyzwań technicznych i logistycznych.
Efektywna integracja i zdalne wdrożenie
Po wjeździe do zajezdni autobusy elektryczne są rejestrowane przez system lokalizacji. W zależności od stanu naładowania i najbliższego kursu są one przypisywane do jednej z ładowarek o mocy 50 kW lub 100 kW. System zarządzania akumulatorami dostosowuje moc ładowania indywidualnie do stanu akumulatora. Zintegrowany system zarządzania obciążeniem monitoruje zapotrzebowanie na energię i zapobiega przeciążeniu zajezdni.
Z powodu pandemii koronawirusa prace budowlane zostały tymczasowo wstrzymane, co spowodowało konieczność zdalnego wdrożenia systemu.
Znaczne korzyści dla przedsiębiorstwa
- Parkowanie pojazdów i zarządzanie ładowaniem z jednego źródła
- Równoległa eksploatacja pojazdów wszystkich rodzajów napędu
- Zwiększenie dostępności pojazdów
- Zmniejszenie rezerwy pojazdów
- Zoptymalizowane zaopatrzenie pojazdów
- Optymalne wykorzystanie infrastruktury ładowania
- Skalowalność i możliwość pracy w chmurze
- Skalowalność i możliwość pracy w chmurze
Udany krok w kierunku ekologicznej przyszłości
Projekt przekształcenia zajezdni autobusowej Vélizy we flotę autobusów elektrycznych pokazuje, jak nowoczesna technologia i efektywne zarządzanie mogą współdziałać, aby uczynić transport publiczny bardziej zrównoważonym. Wdrożenie PSI Smart Charging umożliwiło firmie Keolis optymalizację eksploatacji autobusów elektrycznych i maksymalizację dostępności pojazdów. Pomimo wyzwań związanych z pandemią projekt został pomyślnie zakończony. Połączenie innowacyjnego oprogramowania i wydajnej infrastruktury ładowania pokazało, że przyszłość transportu publicznego może być przyjazna dla środowiska i wydajna.